STUDYING ABROAD

BY MAYUMI BAPTIST

La prrrrronunciación de la rrrrr

Hoogtepunt in mijn jaar! Vandaag probeerde ik toevallig de ‘rr’ correct uit te spreken en, rarara (rrrrarrrrarrra) – HET LUKTE!  Het ganse jaar al oefen ik daarop: in het begin zonder resultaat, daarna begon ik gewoon die woorden zoals ‘perro’ o ‘radio’ (die de rrrollende r bezitten, namelijk alle Spaanse woorden die met de ‘r’ beginnen, of een dubbele ‘rr’ in het midden van het woord hebben staan) vanvoor in mijn mond uit te spreken, ook al kon ik het nog niet echt – iedereen zei dat mijn r al bijna goed klonk! Dat ik nog net dat kleine beetje extra moest oefenen. In de vakantie heb ik zo goed als elke dag mijn zussen en broer geambeteerd met het opzeggen van alle woorden die ik kende, die de dubbele r bezaten. Dat werkt blijkbaar veel beter dan domme woorden als ‘kdentebdoot’ of ‘een bduin bdootje’ opzeggen, om die prachtige r te oefenen, want het lukte! Het lukt. HET LUKT. :) – het is te zeggen, uit het niks ‘rrrrrrrrr’ zeggen, kan ik niet, maar ik kan die rrrrr wel heeeeeeel lang uitrekken in woorden zoals barrrrrrrrra en in het midden van het woord gaat het dus perfect! Yes. Voor iedereen die het wil horen, vanaf 1 juli ben ik terug in België!

Nog even het adres waar jullie vanaf nu alle post naar sturen (niet dat ik al veel post heb gekregen… of ontvangen… dat ligt aan de Paraguayaanse post), volgens mijn gastouders gaat de post hier wel op aankomen! Het is het adres van hun werk.

GASPAR RODRIGUEZ DE FRANCIA 1754 CASI IRIBAS
FARMACIA MELISSA
ASUNCION PARAGUAY

Oh ja, het ontbrekende weetje: er zijn 3 soorten r’en in het Spaans. De begin-r (die dus hetzelfde klinkt als de dubbele rr en waar ik het in dit bericht de hele tijd over heb gehad), de midden-r (in het midden van het woord, die zo een beetje klinkt als de Japanse r, ik weet het niet beter uit te leggen, een halve d ofzo – die r kon ik al vanaf het begin) en de eind-r (deze lijkt vreemd genoeg op de Engelse r – althans in Paraguay (of Asunción) – men zegt hier al grappend dat alle rijke chique mensen deze r gebruiken, geen idee waarom, maar het is dus zo. En die r kon ik ook al vanaf in het begin!).

Daag!

P.S.: alles gaat perfect, hier. School tot ’s middags, elke namiddag (behalve zondag) dansen, ’s avonds relaxen!
P.S.2: ik ben gisteren Koreaans gaan eten! En het geweldige was dat het héél veel op Japans eten leek (volgens mij was het zelfs Japans eten, met tofu en plakkende rijst en blaadjes sla om vlees en rijst en heeeeeel veel verschillende dingetjes uit heeeeeel veel verschillende kommetjes tussen te doen). Ik mis je eten, mama! :) Zoals jullie weten heb ik in het begin van mijn jaar 2 pakken ‘ramen’ meegenomen en van tijd tot tijd maak ik er eentje klaar voor mezelf. Van de 10 pakjes zijn er nog 2 over (ik ben er dus heel spaarzaam mee). Lekker!

Heel dikke knuffel aan allemaal

Mayumi

Plaats een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 19/03/2010 door in LAMBARÉ - Paraguay en getagd als .

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Voeg je bij 11 andere abonnees

Recente berichten